Start Uppåt Innehåll

Marabou

 

Uppåt

Leif engagerades av Marabou på hösten 1993, i samband med att Kraft köpt upp Freia/Marabou. IT-chefen behövdes för att arbeta med de administrativa och IT-mässiga konsekvenserna av sammanslagningen, och behövde avlastas på hemmaplan. Leif hade tidigare haft en hel del med Marabou att göra, och när förfrågan kom var det inte svårt att säga "Ja". Marabou var ett mycket trevligt och spännande företag att arbeta för.

Att arbeta med en väl etablerad IT-organisation är inte så svårt. Alla hade sina roller, och det Leif förväntades göra, var också väl definierat. Förutom att leda och följa upp veckomöten, hålla styr på ekonomi och projekt, delta i drifts- och produktionsmöten, hade han också några projekt, där han själv hade en mer aktiv roll. 

bulletSäkerhet/Sårbarhet kördes av externa konsulter, och där hade Leif projektansvaret.
bulletEtt nytt budgeteringssystem initierades, utvecklades och sjösattes under Leifs tid
bulletAtt vara IS-representant i möten med affärsfunktionerna (Marknad och Försäljning, Produktion och Distribution, Ekonomi och Finans, QA etc) ingick i uppdraget.
bulletDet etablerades en arbetsgrupp som skulle ta fram en gemensam Europeisk standard för artikelkodning, streckkoder och etiketter, där Leif deltog tillsammans med en representant från Freia i Oslo. 

Under våren -94 kom den ordinarie IT-chefen tillbaka, och i juni avslutades projektet.