Start Uppåt Innehåll

Coop

 

Uppåt


Leif anställdes hösten 2000 på Coop Sverige, Sveriges näst största dagligvarukedja för att koordinera pågående och nystartade projekt, samt fortsätta den påbörjade projektmodellen för Coop, en modell som lägger stark tonvikt på engagemang från affärsverksamheten.

Här arbetade han som chef för en grupp "kundansvariga" mot olika affärsprocesser inom Coop Sverige. De kundansvariga hade till uppgift att via olika ledningsfora, identifiera behov, dvs de IT-mässiga konsekvenserna av förändringar som görs i affärsverksamheten, samt att redovisa visioner av IT-lösningar som man skulle kunna införa och därmed skapa besparingar och/eller ökad försäljning och därmed resultatförbättringar. Vi täckte funktionerna Category Management, Logistik, Marknadsföring, IT-i-Butik och Personal och HR.

Leif hade också ansvar för större leverantörsförhandlingar och avtal, att övergripande bevaka de största pågående projekten, att arbeta med helårsplaneringen för kommande projekt, samt att ingå i IT-stabens ledningsgrupp.

Större projekt som genomförts under Leifs tid på Coop 

bulletCRS, det nya Category managementsystemet som gick igång i full skala i februari -04 och som baseras på standardsystemet Lawson Merchandise Management System. Ett omfattande projekt där integrationen med gamla system var en tung post, och blev en avgörande faktor för att lyckas.
bulletTHA, ett Warehouse Management System som nu successivt implementeras på Terminalerna, och som baseras på EXE Technologies standardsystem Exeed4000. Även här är integrationen en omfattande komponent både ekonomiskt och resursmässigt.
bulletUtrullning av en ny version av POS-system, Fujitsu Global Store. En teknologisk och funktionell uppgradering, med inslag av komplexa diskussioner med leverantören kring avtal och innehåll.
bulletBOSS - Ett nytt system för behovsplanering, Schemaläggning och Tidrapportering i butik, baserat på ett danskt standardsystem, Vagtplan från Prolog
bulletNordCat, där Leif tillsammans med en extern konsult och en stor grupp kunniga kollegor från Affärsverksamhet och IT och alla nordiska bolag, utvärderade vilket IT-stöd som behövdes i Coop Nordens nya Kategoriorganisation.