Leif
anställdes hösten 2000 på Coop Sverige, Sveriges näst största
dagligvarukedja för att koordinera pågående och nystartade projekt, samt
fortsätta den påbörjade projektmodellen för Coop, en modell som lägger
stark tonvikt på engagemang från affärsverksamheten.
Här arbetade han som chef för en grupp "kundansvariga" mot
olika affärsprocesser inom Coop Sverige. De kundansvariga hade till uppgift att
via olika ledningsfora, identifiera behov, dvs de IT-mässiga konsekvenserna av
förändringar som görs i affärsverksamheten, samt att redovisa visioner av
IT-lösningar som man skulle kunna införa och därmed skapa besparingar
och/eller ökad försäljning och därmed resultatförbättringar. Vi täckte funktionerna Category Management,
Logistik, Marknadsföring, IT-i-Butik och Personal och HR.
Leif hade också ansvar för större leverantörsförhandlingar och
avtal, att övergripande bevaka de största pågående projekten, att
arbeta med helårsplaneringen för kommande projekt, samt att ingå i IT-stabens
ledningsgrupp.
Större projekt som genomförts under Leifs tid på Coop
| CRS, det nya Category managementsystemet som gick igång i full skala i
februari -04 och som baseras på standardsystemet Lawson Merchandise
Management System. Ett omfattande projekt där integrationen med gamla
system var en tung post, och blev en avgörande faktor för att lyckas. |
| THA, ett Warehouse Management System som nu successivt implementeras på
Terminalerna, och som baseras på EXE Technologies standardsystem Exeed4000.
Även här är integrationen en omfattande komponent både ekonomiskt och
resursmässigt. |
| Utrullning av en ny version av POS-system, Fujitsu Global Store.
En teknologisk och funktionell uppgradering, med inslag av komplexa
diskussioner med leverantören kring avtal och innehåll. |
| BOSS - Ett nytt system för behovsplanering, Schemaläggning och
Tidrapportering i butik, baserat på ett danskt standardsystem, Vagtplan
från Prolog |
| NordCat, där Leif tillsammans med en extern konsult och en stor grupp
kunniga kollegor från Affärsverksamhet och IT och alla nordiska bolag,
utvärderade vilket IT-stöd som behövdes i Coop Nordens nya
Kategoriorganisation. |