|
|
Leif kom till Cederroth i januari 1995 för att tillfälligt gå in som IT-chef och se till att IT-konsekvenserna av det just beslutade uppköpet av Mölnlycke Toiletries blev lösta. Mölnlycke var av ungefär samma storlek som Cederroth (c:a 600 MSEK vardera) men hade en helt annan kunskap och mognad kring IT som stöd för affärsprocesser. Tidplanen gjorde det nödvändigt att genomföra en tillfällig lösning så att verksamheten kunde fungera när överlämnandet blev definitivt, åtta veckor senare och i fyra länder samtidigt. Den temporära lösningen blev lyckad, men alla förstod att ett riktigt omtag måste göras för att få det hela att fungera på ett effektivt och billigare sätt. Omtaget blev till en strategi och en plan för hur det skulle lösas. När Leif sedan fick frågan om han var intresserad av att också genomföra planen, som anställd, kunde han inte motstå den utmaningen. Planen togs i koncernledningen i juni-95. Ett av fundamenten i Planen var att stegvis installera ett ERP-system för alla enheter.
Andra delar i Planen gällde etablering av LAN- och WAN-kommunikation, etablering av standards kring arbetsplatser, uppbyggnad av en IT-organisation i koncernen samt etablering av en förvaltnings- och vidareutvecklingsprocess i verksamheten. Detta genomfördes under Leifs ledning under 1996 och 1997. Under våren 2000 kände Leif det som ett femårigt, stimulerande, jätteroligt och oerhört arbetsamt projekt var avslutat. |